De Hyundai IONIQ is een auto die verkrijgbaar is met een hybride, plug-in hybride of volledig elektrische aandrijflijn.
Prijs
Hyundai IONIQ | Prijs |
---|---|
Hybrid | 21.995€ |
Plug-in Hybrid | Nog niet vrijgegeven |
Electric | 33.995€ |
Specificaties
Specificatie | Hybrid | Plug-in (hybride) | Electric |
---|---|---|---|
Accucapaciteit [kWh] | 1,56 | 8,9 | 28 |
Elektrisch rijbereik [km] (NEDC) | NA | 50 | 280 |
0-100 km/h [s] | 10,8 | NA | 9,9 |
Max. snelheid [km/u] | 185 | NA | 165 |
Max. snelheid [km/u] (elektrisch) | 120 | 120 | 165 |
Systeemvermogen [pk] | 141 | NA | 120 |
Systeemkoppel [NM] | 265 | NA | 295 |
Vermogen elektromotor [pk] | 43 | 60 | 120 |
Koppel elektromotor [Nm] | 170 | NA | 295 |
Benzinemotor | 1.580 cc | 1.580 cc | NA |
Vermogen benzinemotor [pk] | 105 | 105 | NA |
Koppel benzinemotor [Nm] | 147 | 147 | NA |
Gewicht [kg] | 1445 | NA | 1420 |
CO2 [g/km] | 79 | 13 | 0 |
Verbruik [l/km] | 3,4 | NA | NA |
Rijtesten
Van zodra we de IONIQ getest hebben publiceren we de rijtest hier.
Foto’s
Bekijk hier foto’s van de Hyundai IONIQ.
Over de Hyundai IONIQ
De Hyundai IONIQ is de eerste wagen ooit die verkrijgbaar is met 3 verschillende aandrijflijnen: elektrisch, hybride en plug-in hybride. De IONIQ is een vijfdeurs hatchback. De hybride en elektrische versie komen in september 2016 op de markt. De plug-in hybride volgt begin 2017.
Hybrid
De IONIQ hybrid beschikt over een 1580 cc benzinemotor die geassisteerd wordt door een elektromotor met 43 pk. Samen zorgen ze voor een vermogen en koppel van 141 pk en 265 Nm. 0 tot 100 doet de hybride in 10,8 seconden en z’n topsnelheid bedraagt 185 km/u.
Met z’n 1,56 kWh accu geraakt de hybride in elektrische modus niet heel ver (ik schat 10 km in de praktijk) maar de batterij zorgt er wel voor dat het verbruik zeer laag is. Officieel heeft de hybride IONIQ slechts 3,4 liter benzine per 100 km nodig. In de praktijk ligt dat allicht ergens rond de 5 à 6 liter. Z’n theoretische CO2-uitstoot ligt op 79 g/km.
Plug-in hybrid
De plug-in hybride IONIQ beschikt over dezelfde benzinemotor als de hybride. Met 60 pk is de elektromotor iets krachtiger dan die in de hybride.
De plug-in heeft een 8,9 kWh batterij waarmee hij in theorie 50 km ver geraakt in elektrische modus. Andere specs zullen later vrijgegeven worden door Hyundai.
Electric
De elektrische IONIQ wordt voorwielaangedreven door een 120 pk-sterke elektromotor met 295 Nm koppel. Daarmee accelereert deze elektrische auto in 9,9 seconden naar 100 km/u terwijl z’n topsnelheid op 165 km/u ligt.
Het batterijpakket heeft een capaciteit van 28 kWh. Daarmee geraakt de auto 280 km ver volgens de vergevingsgezinde NEDC-testcyclus. Reken in de praktijk op 175 à 200 km.
De IONIQ Electric is uitgerust met een CCS-lader van 100 kW. Hiermee is de accu vol te laden in 15 à 30 minuten.
Recente reacties