De BMW i8 is een sportauto met een plug-in hybride aandrijflijn. De wagen is sinds 2014 op de markt in Nederland.
Prijs
De BMW i8 kost in Nederland 138.000€.
Specificaties
Specificatie | BMW i8 |
---|---|
Accucapaciteit [kWh] | 7,1 |
Elektrische actieradius [km] | 37 |
0-100 km/u [s] | 4,4 |
Max. snelheid [km/u] | 250 |
Top in e-modus [km/u] | 120 |
Systeemvermogen [pk] | 362 |
Systeemkoppel [Nm] | 570 |
Vermogen benzinemotor [pk] | 231 |
Koppel benzinemotor [Nm] | 320 |
Vermogen elektromotor [pk] | 131 |
Koppel elektromotor [Nm] | 250 |
Verbruik [liter/100 km] NEDC | 2,1 |
CO2 [g/km] | 49 |
Gewicht [kg] | 1485 |
Rijtesten
[table “” not found /]Foto’s
Bekijk hier BMW i8 foto’s
Over de BMW i8
De i8 is BMW’s eerste plug-in hybride productiewagen en de tweede auto, na de i3, die onder het i-submerk op de markt gebracht werd. De i8 is een sportwagen die volledig van nul gedesigned werd en dus niet gebaseerd is op een bestaand BMW model.
Deze semi-elektrische sportwagen beschikt over een 1,5 liter 3-cilinder turbobenzinemotor die 231 pk en 320 Nm koppel levert. De benzinemotor wordt bijgestaan door een elektrische motor met 131 pk en 250 Nm koppel. Gecombineerd zorgt dit voor een systeemvermogen en -koppel van 362 pk en 570 Nm. Daarmee sprint de auto naar 100 in 4,4 seconden. De maximum snelheid bedraagt 250 km/u.
De i8 is voorzien van een 7,1 kWh lithium-ion accupakket. Daarmee geraakt de auto (op papier) 37 km ver in puur elektrische modus. Z’n gemiddeld verbruik bedraagt (op papier) 2,1 liter per 100 km en z’n officiële CO2-uitstoot is 49 g/km.
Als de accu volledig leeg is duurt het 3 uur om hem opnieuw vol te laden via een huishoudelijk stopcontact. Met een wallbox kan je de laadtijd verkorten tot 2 uur.