Elektrische scooters die beschikbaar zijn in Nederland
Overzicht van alle elektrische scooter merken (bromfietsen) die momenteel (2023) te koop en leverbaar zijn in Nederland.
✪ Prijs: het gaat om de vanafprijs van het goedkoopste model van het merk, afgerond naar het dichtste 100-tal, inclusief BTW.
✪ Vlagje: land van het hoofdkwartier van de fabrikant.
✪ [KM]: actieradius in kilometer, opgegeven door de fabrikant, van het model met de grootste autonomie.
Voordelen van een elektrische scooter
1. Acht maal goedkoper in verbruik
Een elektrische scooter verbruikt minder euro’s aan elektriciteit dan een scooter op benzine.
Een gemiddelde e-scooter verbruikt ongeveer 3 kWh per 100 km. Wanneer we uitgaan van een kWh-prijs van 0,20€ komt dit neer op 0,60€ per 100 km. Een gemiddelde scooter met verbrandingsmotor verbruikt 3 liter benzine per 100 km. Bij een benzineprijs van 1,7€ komt dit neer op 5,1€/100km. Een elektrische bromfiets is dus 8 keer goedkoper in verbruik.
Stel dat je 7.000 km per jaar rijdt dan kan je zo op jaarbasis 310€ uitsparen met je elektrische scooter.
2. Stiller
Aangezien elektromotoren muisstil functioneren maken elektrische brommers geen lawaai in vergelijking met conventionele scooters. Dit kan voor zowel de bestuurder als voor de omgeving een meer aangename ervaring zijn.
Waar moet je op letten bij de aankoop van een e-scooter
Naast de voor de hand liggende specificaties zoals actieradius, oplaadtijd, topsnelheid en acceleratievermogen is het ook belangrijk om te letten op de garantievoorwaarden die gegeven worden met betrekking toe de accu. Batterijen hebben de neiging om over de tijd aan capaciteit te verliezen. Daarom moet je er op letten dat de fabrikant voldoende jaren garantie biedt en een minimum aan capaciteit verzekert (bijvoorbeeld: min 80% van het originele rijbereik is haalbaar na 5 jaar en een bepaald aantal kilometers).
De afschrijvingskosten van een accu van 1500 euro over zeg 5jaar is dan 300 per jaar, daar komt de afschrijving van de (duurdere) e-scooter bij.
Dit moet meegenomen worden in de vergelijking en dan is een e-scooter weer wat minder aantrekkelijk.
De actieradius, gemak van (onderweg) tanken c1 opladen zijn ook nog een ding.
( Terwijl ik juist een voorstander van electra ben, is het financieel / technisch nog niet voor elkaar )
De bovenstaande conclusie is juist.Wanneer je alle kosten naast elkaar zet is electrisch rijden nog niet goedkoper. Echter het komt wel in de buurt van.
In geld kun je niet alles uitdrukken. Tanken versus opladen bijvoorbeeld is gewoon anders.
Eenvoudiger onderhoud versus geen afschrijving op een dure accu?
In bovenstaande vergelijking kun je 360 euro goedkoper uit zijn met een accu tegenover benzine, maar ben je gelijk 300 euro kwijt aan afschrijving van een dure accu.
Electra zal wel verder ontwikkelen en goedkoper worden, wetgeving zal benzine ontmoedigen en duurder maken…. Uiteindelijk